Slot

Onze conclusie is dus dat de schoen heel duidelijk is veranderd van een noodzakelijk kledingstuk naar een statement. In de middeleeuwen was het duidelijk dat je een schoen droeg tot die kapot was, tenzij je van goede afkomst was. In de achttiende eeuw werd de schoen al meer een statussymbool en in de twintigste eeuw gaan schoenen ontwerpers helemaal los op hun schoenen. Het was heel interessant om te zien hoe de schoenen zich door die eeuwen heen ontwikkeld hebben. Vooral in het schoenenmuseum in Waalwijk was dit goed te zien en dat heeft dus ook veel indruk op ons gemaakt.
We hebben zeker bevestigd gekregen, dat mensen vandaag de dag met hun kleding en schoenen willen laten zien wie zij zijn, waar ze voor staan en waar ze van houden. Schoenenwinkels spelen hierop in door een zeer gedifferentieerd aanbod of juist een zeer gespecialiseerd aanbod. Gespecialiseerde winkels brengen exclusieve schoenen op de markt. Zij richten zich dus op een doelgroep met een uitgesproken stijl en mening. Schoenenwinkels met een gedifferentieerd aanbod richten zich op de massa, die toch ruime keuze wil hebben in een schoenenwinkel. Wij hebben zeker veel geleerd van de onderzoekjes in de winkels, vooral over de promotietechnieken van schoenenwinkels.
Waar wij zelf eigenlijk stiekem heel enthousiast over waren, was de symboliek van de schoen. Dit interesseerde ons meer dan we in eerste instantie verwacht hadden, dat vonden we dus heel leuk om te doen. Je krijgt als kind al die sprookjes voorgelezen en je wilt zijn net als Assepoester, maar wat er achter zo'n sprookje schuilgaat, daar kom je eigenlijk nooit achter. Super om dat nu wel te weten dus!
Al met al kwam ons profielwerkstuk traag op gang, maar toen we eenmaal op stoom waren, was het er naar ons idee ook zo. We kunnen nu dus met recht zeggen dat we trots zijn op wat we gemaakt hebben!