De onderzoeken

We hebben voor ons profielwerkstuk vierentwintig meisjes en vierentwintig jongens in de leeftijd van vijftien tot achttien jaar ondervraagd. We wilden onderzoeken wat ze belangrijk vinden bij het kopen van hun schoenen en waar ze op letten. Ook hebben we onderzocht of ze beïnvloed worden door reclame of verkoopsters. Hieruit is gebleken dat er grote verschillen zijn tussen de jongens en de meisjes.
Verder hebben we een klein marktonderzoek gehouden onder vijf winkels. We wilden van hen weten of zij het idee hebben dat alles wat ze doen om klanten te beïnvloeden ook werkelijk effect heeft en op wat voor manieren zij hen willen beïnvloeden.

Smaak
Jongens en meisjes vinden het uiterlijk van de schoen even belangrijk. De uitkomst bij beiden was namelijk 39%. Ook vinden ze de sfeer van de winkel belangrijk. 13% van de meisjes laten de sfeer meewegen en bij de jongens is dit 10%. Op andere gebieden laten hun antwoorden echter duidelijke verschillen zien. Zo let 16% van de jongens op het merk van de schoen, terwijl dit bij de meisjes slechts 4% is.
En ook het comfort laat verschillen zien. 13% van de meisjes vindt dit belangrijk en bij de jongens is dit 19%. De kwaliteit van de schoen weegt voor 9% van de meisjes mee en bij de jongens is dit 2%.
Ook de prijs laat een duidelijk verschil zien. 13% van de meisjes vindt de prijs belangrijk, terwijl dit bij jongens 8% is.
            Hieruit blijkt dus dat jongens en meisjes het uiterlijk van de schoen even belangrijk vinden. Meisjes vinden het merk van de schoen echter niet belangrijk. Ze letten veel meer op de prijs en de kwaliteit van de schoen. Het is voor hen dus belangrijker dat een schoen er mooi uitziet, dat de schoen een betaalbare prijs heeft en dat de kwaliteit goed is.
Jongens vinden het merk daarentegen wel belangrijk. De prijs en de kwaliteit maakt voor hen niet zoveel uit, als de schoen maar goed zit en van een goed merk is.

Bij de vraag of men liever schoenen in de winkel of online koopt, antwoordden alle meisjes dat ze liever schoenen in de winkel kopen. Als toelichting hierop gaven ze dat ze dan meteen konden zien of de schoenen hen stonden en of ze goed pasten. Als ze schoenen online zouden kopen, is het nog maar de vraag of ze de goede maat hebben gekozen.
            De jongens zijn het hier over het algemeen mee eens, maar 12,5% van de jongens zegt nog dat ze liever schoenen online kopen. Ze vinden dit makkelijker. Ze hoeven dan niet naar een winkel toe te gaan, maar kunnen ze thuis vanaf hun computer hun schoenen kopen.

Jongens hebben voor 50% een bepaalde winkel of site waar ze graag schoenen kopen. De andere 50% heeft dit dus niet, terwijl dit bij 75% van de meisjes het geval is. Dit is te verklaren door het feit dat jongens het merk belangrijker vinden dan meisjes. 70,8% van de jongens heeft een favoriete soort schoen en dit zijn vooral de sneakers. Ze gaven dan ook vaak Foot Locker, Hypro Sport, en Britain op als favoriete winkels. Hier verkopen ze vooral sneakers van bekende merken als Adidas, Vans en Nike. De 50% van de jongens die geen favoriete site of winkel heeft, gaan op zoek naar exclusievere schoenen die ze niet in een bepaalde winkel of op een bepaalde site kunnen kopen, waardoor ze geen bepaalde voorkeur hebben. 19,2% van de jongens heeft dan ook geen favoriete soort schoen, maar vinden verschillende soorten schoenen leuk.
            Bij meisjes is het merk niet belangrijk, dus 75% heeft ook geen favoriete winkel of site. De 25% die wel een voorkeur heeft voor een winkel of site, gaf als antwoord dat ze vaak naar Sacha of Invito gaan. De cijfers voor een favoriete schoen bij meisjes vertonen echter geen groot verschil. 54,2% van de meisjes heeft wel een favoriete soort schoen, terwijl 49,8% dit niet heeft. Dit komt door het feit dat de winkels waar meisjes hun schoenen vaak kopen, veel verschillende soorten schoenen heeft.

Ook is er een verschil te zien tussen de jongens en de meisjes bij de vraag in hoeverre hun keuze voor een schoen beïnvloed wordt door het productieproces. Alle jongens hebben met niet geantwoord. Zij gaven als antwoord dat ze hier niet bij nadenken en dat ze niets over het productieproces weten en dit dus ook niet in hun keuze mee laten wegen. Bij de meisjes is dit 70,8%. Ook zij antwoordden dat ze niets van het productieproces af wisten. 25% van de meisjes antwoordde een beetje en 4,2% zei wel. Bij de meisjes weegt het productieproces dus meer mee. Ze gaven als toelichting dat ze geen schoenen van leer of bont droegen, omdat ze dit zielig voor deze dieren vonden.

Qua smaak zijn er dus grote verschillen tussen jongens en meisjes. Jongens vinden vooral het merk en het uiterlijk belangrijk en daar hangt vaak ook hun voorkeur voor een winkel of site vanaf. Meisjes vinden het uiterlijk ook belangrijk, maar zij letten verder meer op de kwaliteit en de prijs dan op het merk. Meisjes hebben wel vaak een favoriete soort schoen, maar minder vaak een favoriete winkel. Dit komt doordat winkels verschillende soorten schoenen verkopen.

Beïnvloeding
Bij de vraag of jongens en meisjes worden beïnvloed door reclame, antwoordde 91,7% van de meisjes met nee of een beetje. Bij de jongens was dit 87,5%. Als ze een beetje hebben geantwoord, gaven ze als toelichting hierop dat reclames hen enkel op ideeën brengt. Dit is zowel bij de meisjes als bij de jongens het geval.

Ook zeggen zij niet tot een beetje te worden beïnvloed door schoenen die ze zien in films, series of tijdschriften. Bij de jongens is dit 91,7% en bij de meisjes 83,3%. 4,2% van de jongens zei een beetje te worden beïnvloed en bij de meisjes is dit 29,2%. Als toelichting hierop zeiden ze ook hier weer dat het hen slechts op ideeën brengt.
            Dit is een duidelijk verschil. De meisjes worden dus meer beïnvloed dan de jongens, namelijk 16,7%. Dit komt door het feit dat meisjes meer films en series kijken en tijdschriften lezen waarin mode een belangrijke rol speelt. Jongens kijken eerder actiefilms of –series en lezen liever voetbaltijdschriften. Hierin speelt mode geen belangrijke rol en kunnen zij dus ook minder beïnvloed worden, slechts, 8,3%.

Alle meisjes zeggen verder dat zij niet tot een beetje worden beïnvloed door verkoopsters. Bij de jongens is dit 91,7%. Van de meisjes die een beetje geantwoord hebben, is dit 33,3% en bij de jongens is dit 41,7%. Van de jongens zegt dus toch nog 8,3% dat zij wel beïnvloed worden door verkoopsters. Als toelichting hierop zeggen zowel de jongens als de meisjes dat ze een hekel hebben aan de bemoeienissen van de verkoopsters. Ze kijken liever zelf rond en beslissen liever zelf dan dat ze geholpen worden. Verkoopsters willen hen toch alleen maar dingen aansmeren. De meisjes en jongens die zeggen dat ze een beetje beïnvloed worden, zeggen dat ze wel naar de verkoopsters luisteren, maar hun mening nooit als doorslaggevend zullen ervaren.
            Opvallend is echter dat verkoopsters het idee hebben dat ze de klanten wel kunnen beïnvloeden. Vier van de vijf winkels zeiden dit. Ze zeggen klanten vooral te kunnen beïnvloeden als zij merkten dat de klant over hun keuze twijfelt of als ze spuitbussen, zooltjes of andere dingen wilden verkopen. Ook zeggen zij klanten die wat onzekerder beter te kunnen beïnvloeden dan mensen die er vastberaden uitzien.

Bovendien zijn de meningen verdeeld over de vraag of schoenen iets zeggen over je persoonlijkheid. 50% van de meisjes zegt van wel, terwijl de andere 50% niet of een beetje antwoordde. Bij de jongens vond 37,5% dat schoenen wel iets over hun persoonlijkheid zeiden en de overige 62,5% zei van niet of slechts een beetje. Als toelichting hierop gaven de meisjes en de jongens dat ze er zelf niet uit waren of schoenen wat zeiden over hun persoonlijkheid.
            Opvallend is echter dat alle winkels zeiden dat ze overeenkomsten zien tussen de klant en hun aankoop. Eén winkel zei dat dit  bij de ouderen te zien is, twee winkels zeiden dit een beetje te kunnen zien en de andere twee zeiden dat ze dit altijd konden zien. Aangezien de jongens en de meisjes voor het merendeel zeiden dat hun schoenen niets of slechts gedeeltelijk iets over hun persoonlijkheid zeggen, blijkt uit het antwoord van de verkoopsters in de winkels dus dat dit onbewust gebeurt. Iemand koopt schoenen die zij leuk vindt, maar die persoon denkt er niet bewust aan dat deze schoenen wel degelijk bij hun uitstraling, kledingstijl en lichaamstaal past. Verkoopsters zien dit wel en passen daar hun verkoopadvies op aan.
Bij de vraag of de schoenenkoopgedrag per seizoen verschilt, antwoordde 75% van de meisjes ja. Bij de jongens was dit 37,5%. Hieruit blijkt dus dat het koopgedrag van meisjes meer van het seizoen afhangt dan die van jongens. De mensen die ja geantwoord hebben, zeggen in de zomer eerder bereid te zijn schoenen te kopen dan in de winter. Vaak is dit ook te verklaren door het feit dat zij in de winter duurdere schoenen kopen dan in de zomer. In de zomer kopen zij goedkopere schoenen, waardoor zij meerdere schoenen kunnen kopen.
Bij de jongens is dit niet het geval. Voor hen maakt het niet uit welk seizoen het is. Ook dit is weer te verklaren vanuit de voorkeur voor een bepaalde soort schoen en merk. Als de huidige schoenen kapot zijn, kopen ze weer nieuwe en het maakt daarbij niet uit welk seizoen het is. Zowel in de zomer als in de winter kopen ze sneakers.
            Ook de verkoopsters in de winkels zien verschil in koopgedrag in de verschillende seizoenen. Drie van de twee winkels zien dit namelijk. Ze merken aan de klanten dat ze in de zomer of met mooi weer vrolijker zijn en dus eerder geneigd zijn tot het kopen van schoenen.

Uit de gegevens blijkt dus dat de verkoopsters en de ondervraagden een verschillend idee hebben over de beïnvloeding. Zowel de jongens als de meisjes zeggen dat ze alleen afgaan op hun eigen smaak en als ze al beïnvloed worden door reclame of adviezen, brengt het hen enkel op ideeën. Ook zeggen zij dat ze niet weten of hun schoenen iets over hun persoonlijkheid zeggen. Verkoopsters zeggen echter dat ze wel degelijk invloed kunnen uitoefenen op het koopgedrag van klanten en ze zien ook overeenkomsten tussen het voorkomen van de persoon en hun schoenkeuze.